Historier fra kunder: Cyql

I Kalas har vi en mangfoldig kundebase med ulike typer mennesker, hvor alle har til felles at de vil lage sitt eget spesialdesignede sykkeltøy. Dette inkluderer enkeltpersoner, små vennegrupper, klubber, lag, bedrifter, veldedige organisasjoner og arrangementer. I serien «Historier fra kunder» forteller noen av dem om hvordan vi hjalp dem med å nå sine mål og hva de fant mest nyttig av det vi Kalas i tilbyr.
I serien vår «Historier fra kunder» blir vi kjent med et bredt spekter av Kalas sine kunder – alt fra sykkelklubber og vennegjenger til arrangementer og bedrifter. Felles for våre kunder er lidenskapen for sykkelsporten, kombinert med viktigheten og verdien av god service. For Wouter Slotegraaf fra selskapet Cyql ble nettopp dette inspirasjonen til å tenke nytt og utvikle et unikt samarbeid med Kalas.
Fra fotball til sykkel
Men la oss starte fra begynnelsen. Hva gjorde at en tidligere amatørfotballspiller begynte med sykkel?
«Det er litt av en klassisk klisjé, fordi man hører det så ofte», ler Slotegraaf før han fortsetter.
«Som så mange andre fotballspillere fikk jeg problemer med kneet. Det var da sykkelen kom inn i bildet, og det ble redningen. Jeg startet med en billig sykkel og billig sykkelklær fra en kinesisk nettbutikk, men gleden ved sykling kom raskt. Og da jeg begynte å bruke Garmin og pulsklokke, ble det fort mer seriøst».
Seriøs trening - og seriøse detaljer
Gjennom et gründernettverk i provinsen Friesland, som ligger på nordkysten i Nederland, møtte Slotegraaf den tidligere proffsyklisten og Kalas-representanten René Hooghiemster.
«René hjalp meg både med treningsplaner og med å finne bedre sykkelklær. Jo mer du sykler, desto viktigere blir detaljene – også når det gjelder bekledning. Takket være Kalas sine sykkelklær kan jeg nå sykle ute i all slags vær og temperatur. Godt utstyr er viktig både på sykkelen og i min egen bedrift: Med riktig utstyr går alt mye lettere».
«Freed» - en bedrift inspirert av fredagsfølelsen
I 2012 grunnla Slotegraaf og partneren Jan Kooistra selskapet Freed, som utvikler mobilapper. Navnet kommer fra «Freed» - det frisiske ordet (det andre språket i Nederland) for «fredag». Referansen til fredag er inspirert av den avslappende følelsen man har mot slutten av arbeidsuken. Slotegraaf og Kooistra ønsker derimot å spre denne følelsen gjennom hele uka, hver dag og hver uke. I dag har selskapet 16 ansatte, hvor fokuset er å utvikle apper til mobil.
Ettersom begge eierne av selskapet liker å sykle, vokste også ønsket om å designe egne sykkelklær. Denne trenden fortsatte å vokse da Freed etter hvert fikk en «lillesøster» i Cyql – en oppstartsbedrift som kombinerer gründerduoens lidenskap for sykkelsporten med deres teknologiske og innovative kunnskap om apper.

Oppstarten av Cyql-appen
Som medlem i sykkelklubben TFC Surhuisterveen opplevde Slotegraaf hvor kaotisk og krevende kommunikasjonen innad i klubben kunne være.
«Jeg fikk raskt erfare at kommunikasjonen ofte kunne vært bedre. I likhet med andre sykkelklubber brukte vi WhatsApp, men når fire av 150 medlemmer ville sykle sammen en tirsdags morgen, fikk alle de 146 andre meldingene om starttidspunkt, rute og valg av klær. Det hele ble veldig rotete», sier Slotegraaf med et smil.
Som apputvikler så han derfor muligheten til å løse denne utfordringen: Utvikle en dedikert app for sykkelklubber. Etter en vellykket markedsundersøkelse med åtte ulike klubber ble Cyql-ideen født.
«Klubbkameratene mine visste om IT-selskapet mitt, og det var sånn ballen begynte å rulle. De ønsket seg en app. Vi laget deretter en skisse av en slik app, før jeg henvendte meg til åtte helt tilfeldige klubber. I et møte på Teams gjorde jeg et lite eksperiment på markedsundersøkelse for å se om de likte ideen. En ting er at vi tenkte dette var en god idé, men det var fint å få en objektiv bekreftelse», forteller Slotegraaf.
Et virtuelt klubbhus
Etter to års utvikling ble den første versjonen av Cyql lansert i 2021. Fra 2019 til 2021 brukte Slotegraaf og Kooistra fritiden sin, etter å ha jobbet med Freed sine egne kunder, til å utvikle den nye appen.
«Jeg er stolt av det vi har utviklet», sier en fornøyd Slotegraaf før han fortsetter.
«Cyql fungerer som et virtuelt klubbhus der alle kan samles. Medlemmer som har lyst til å planlegge turer, lage ruter og snakke sammen i en egen chatgruppe, men uten at alle de andre medlemmene får varsler om det. Du kan selvfølgelig også snakke med hele klubben når det gjelder for eksempel organisatoriske ting eller nyheter som skal deles med alle».
«Eller når klubben skal designe de nye sykkelklærne», legger Slotegraaf og ler.
NTFU, det Nederlandske sykkelforbundet, gjorde Cyql-appen tilgjengelig for alle medlemmer, og bruken av appen vokste raskt. Hver klubb betaler en månedlig avgift for å bruke Cyql.
«Den oppfyller virkelig et behov hos mange. Det har jeg erfart selv også», forteller Slotegraaf som også ser store muligheter internasjonalt.
«Syklister vil sykle, de vil ha enkle løsninger og derfor blir denne ideen tatt godt imot overalt».
Spesialdesignet sykkelklær til Cyql
Logoen til Cyql er gul, og en sterk kontrast til de svarte og hvite klærne Kalas tidligere designet for Freed. Det var derfor tid for å lage et nytt design for «lillesøsteren».
«Vi har kreative hoder som jobber i selskapet og hadde allerede et design klart, men Kalas hjalp oss med å utvikle det videre til et godt klesdesign. Det måtte bli gult. Gult er fargen til Tour de France-vinneren, men vi har ingen illusjoner», spøker Slotegraaf.
«Gult er fint, friskt og gjør at vi skiller oss ut med en farge som gjør oss syklister tryggere langs veien. Som selskap skiller vi oss også ut i de gule fargene, noe som skapte interesse hos flere. Det er hovedsakelig våre egne sykkelvenner som sykler i de gule klærne, men Cyql-brukere er også interessert. De får bruke Kalas Custom eShop til å bestille sine egne klær og betale ordren, før det raskt blir levert hjem til deres personlige adresse. Fint og enkelt. Vi gir ikke råd til hva de skal velge, fordi det er så mange valgmuligheter for alle slags budsjetter og ønsker. Det eneste vi anbefaler folk er å kjøpe en god sykkelshorts. Det er ikke der du bør spare penger. Komfort er nøkkelen».
«Cyql» inn i fremtiden
Samarbeidet mellom Cyql og Kalas stopper ikke med klær. Under et besøk på Kalas-fabrikken i Tábor, Tsjekkia, ble Slotegraaf inspirert av likhetene mellom de to selskapene. Dette ga ny inspirasjon for veien videre.
«Forrige vinter inviterte Kalas meg til å delta på verdensmesterskapet i cyclocross i Tsjekkia. Da fikk vi også en omvisning på fabrikken og så hvordan hele produksjonsprosessen til Kalas foregår, ned i hver minste detalj. De ansatte lager produktene med lidenskap, kjærlighet og øye for detaljer. Og det samme gjør vi».
Dette inspirerte Slotegraaf og hans forretningspartner, Kooistra, til å tenke videre på hvordan sykkelsporten kunne gjøres enda enklere. Både med app og klær.
«Det å kunne chatte med sykkelvenner er fortsatt den viktigste og mest brukte funksjonen», understreker Slotegraaf før han legger til.
«Cyql lar syklister planlegge turer og chatte sammen, men hva om vi tok det enda et steg videre? Hva om appen kunne kobles til værmeldingen for sykkelturen din og foreslå passende bekledning? Lang sykkelbukse, vest, regnjakke, hansker eller sommertrøye? Alt dette sykkelturene enda enklere å planlegg for brukerne våre. Dette er neste steg for oss, og det bygger på det samme prinsippet som Kalas har fulgt i årevis: Gjøre syklingen enklere for kundene sine», avslutter Slotegraaf.
Så langt har Cyql vært en suksess og med innovative samarbeidspartnere som Kalas på laget, ser fremtiden lys ut. Eller rettere sagt: Gul.
Last ned Cyql-appen nå!