Historier fra kunder. Sykkellaget som skiller seg ut i mengden

tilpasset design
Intervju
Historier fra kunder

I Kalas har vi en mangfoldig kundebase med ulike typer mennesker, hvor alle har til felles at de vil lage sitt eget spesialdesignede sykkeltøy. Dette inkluderer enkeltpersoner, små vennegrupper, klubber, lag, bedrifter, veldedige organisasjoner og arrangementer. I serien «Historier fra kunder» forteller noen av dem om hvordan vi hjalp dem med å nå sine mål, og hva de fant mest nyttig av det vi i Kalas tilbyr.

Vi fortsetter med vår serie «Historier fra kunder», denne gangen historien om og designet til sykkellaget Moonglu Race Team. Det britiske sykkellaget med base i North Yorkshire, har som mål å tilføre moro og farger til den britiske innenlandske konkurransescenen.  

Sykkellaget som skiller seg ut i mengden 

Gjennom det siste tiåret har det nordlige fylket Yorkshire vært vertskap for store sykkelbegivenheter i Storbritannia. De har allerede blitt sett på som et knutepunkt for grasrota. I 2014 ble Tour de France Grand Depart en stor suksess som førte til flere utgaver av det legendariske Tour of Yorkshire, fra 2015 til 2019. Den samme regionen i Storbritannia var også vertskap for verdensmesterskapet i landeveissykling i 2019, som ble arrangert i Harrogate, kun 25 kilometer nord for Leeds. 

Beveger vi oss ytterligere 25 kilometer nord for Harrogate finner vi Ripon, hjemstedet til Moonglu Race Team. Troppen på kun seks ryttere er ledet av Ben Mewes. Sykkellaget har som mål å bringe farge og moro til den britiske innenlandske konkurransescenen for landeveissykling gjennom 2024 og fremover. For å bli bedre kjent med opprinnelsen til sykkellaget og hvordan de kom frem til sitt nye design, har vi snakket med Ben.  

«Konkurranselaget debuterte i 2022 og er i utgangspunktet en avlegger av sykkelklubben Moonglu (derav navnet fordi de støttes av Moonglu Independent Bike Shop i Ripon). Siden sykkelklubben ble formalisert i 2016 har vi i dag vokst til over 200 medlemmer. Selve klubben ble startet i 2009 av noen få kamerater som syklet en uformell tur en torsdags kveld etter jobb. Konkurranselaget var en idé fra klubbmedlem Roger Clarke. Han ønsket å utvikle en vei for unge ryttere fra klubben, slik at de kunne konkurrere. Denne sesongen vil Moonglu Race Team konkurrere på det høyest mulige nivået i den britiske innenlandske landeveisscenen, hvor de får utfordre seg selv mot profesjonelle WorldTour-syklister under det nasjonale mesterskapet i Storbritannia. Selv om vi fortsatt bare er et lokalt klubblag, håper vi å være i fronten av de største konkurransene nasjonalt. Dette er en ekte «underdog»-historie», forteller Ben.  

Vi spør Ben om hva som er bakgrunnen til det slående rosa designet deres. 

«Det er en lang historie», ler Ben.  

«I utgangspunktet ønsket vi først og fremst å skille oss ut, være annerledes og totalt sett bringe inn moro i et miljø som altfor ofte tar seg selv litt for seriøst».  

Den originale sykkeldrakten fra 2022 var blått og hvitt, med et karakteristisk «M»-mønster på trøya. Selv om laget syntes det var særegent, fant de likevel ut at de ikke syntes så godt i feltet. I uskarpheten til feltet som syklet fort, ble det vanskelig å finne lagkameratene sine. For å være mer taktiske tenkte de derfor på å bytte til et mer særegent design. Slik var det også i langesonen, hvor deres eget støtteapparat hadde utfordringer med å kunne se rytterne sine. Sykkellaget følte at de hadde satt seg selv i en dårligere posisjon når de konkurrerte i det designet.  

Ben forklarer; «Som et sponset sykkellag begynte vi også tenke mer på synligheten i feltet, og hvordan vi kunne levere mer verdi for sponsorene våre. Vi ville ha et design som ikke bare var synlig i feltet, slik at vi kunne få øye på hverandre. Vi ønsket også at tilskuere lett kunne se oss og følge fremgangen vår i konkurranser de så på, også fra utsiden».  

Selv om sykkellaget ikke hadde et klart designkonsept i tankene, visste de at vi ville ha lyse farge, kanskje neon, fluorescerende eller muligens oransje.  

Ben fortsetter; «Designteamet i Kalas var veldig hjelpsomme når vi jobbet oss gjennom ulike konsepter. En stor utfordring vi møtte på var hvordan vi kunne lage et distinkt nytt design som ga oss synligheten vi ønsket, men samtidig hadde visuelle koblinger med det gamle designet for å vise en slags naturlig evolusjon».  

Den originale blå drakten til sykkellaget hadde et karakteristisk «M»-mønster, noe som var veldig effektivt å bruke som en idé videre for det nye designet. Selv om de elsket elementet i designet, tok det mye plass foran på trøya deres og verdifull plass de ønsket å dele med sponsorene sine. Etter hvert kom derfor ideen om å heller plassere «M»-mønsteret på sidepanelene til trøyene. Denne justeringen bidro til å finne forbindelsen som kunne kombinere det nye designet med det gamle.  

Når sykkellaget konkurrerte i Belgia i 2023, fant de også inspirasjon hos designene til sykkellagene de konkurrerte mot. Britene slet likevel med å definere nøyaktig hva de ønsket, ved et uhell snublet de til slutt over den nye fargen deres. En av rytterne fra laget lånte kjæresten sin hjelm under en konkurranse. På det tidspunktet syklet kjæresten hans for damelaget EF Education-TIBCO-SVB, hvor hun hadde fått en karakteristisk hjelm som var knallrosa. Han skilte seg umiddelbart ut i feltet, og det var i dette øyeblikket de fikk inspirasjonen de trengte. Kort tid etterpå ble de enige om å få for en sterk rosa som grunnfarge i sykkeldrakten deres, og videre mottok de forskjellige alternativer for design som sykkellaget fikk vurdere.  

«Det var vanskelig for oss å visualisere de sterke rosa fargene på en skjerm, men Kalas leverte noen trykte stoffprøver til oss. Dette er bare flate trykk av de ulike designalternativene på trøyene, hvor hvert alternativ av trøyestoffet er på et firkantet stykke slik at vi kan se fargene i virkeligheten. Dette betydde også at vi kunne se på størrelsen og plasseringen til sponsorlgene. Etter å kun ha sett designet på en skjerm, var vi plutselig i stand til å ta en rask konklusjon og umiddelbart sette designet i produksjon», forteller Ben.  

«I mellomtiden, mens vi jobbet med det endelige designet, mottok vi prøvesett av trøyer og shorts i ulike størrelser. Dette var et veldig bra trekk fordi vi ønsket å sammenligne PRO-kolleksjonen med ELITE-kolleksjonen. Vi fikk også prøve «pluss»-størrelsene med seks ekstra centimeter i lengden, noe som resulterte i at alle sammen valgte denne størrelsen», forteller Ben.  

Ettersom ytelse er viktig for guttene i Moonglu Race Team, gikk de for PRO-kolleksjonen.  

«Jeg må innrømme at den er en favoritt sammenlignet alle de store merkene vi har prøvd før», forteller Ben.  

Sykkellaget konkurrerer i skinsuits og for trening bruker alle Razor kortermede trøyer, Temps langermede trøyer, Stratos-vest, Rainex-jakker og Goffrato sykkelshorts med ZoomX pad.  

«Alle sykkelklærne passer perfekt og vi er stor fan av alternativet med lengre størrelser. Goffrato-shortsene er veldig komfortable, og vi elsker spesielt at vesten har toveis glidelås – det er klasse! Dessuten har vi funnet ut at sykkelklærne er slitesterke og tåler vask. Til tross for vanlig slitasje og vask, har fargene holdt seg lyse», fortsetter Ben.  

Det nye designet til guttene har fått flere positive kommentarer med folk som spør sykkellaget om de kan kjøpe det. En av de uforutsette fordelene med det nye designet som rytterne ikke hadde tenkt på, var at de lyse fargene også er ideelle for trening i mørket, noe som er uunngåelig hvis du bor og trener i Storbritannia gjennom vinteren. Synlig farger gjør at de føler seg mer synlig og tryggere på veiene. En annen effekt de heller ikke hadde forutsett da de lagde et så slående design, er at det ikke er noe sted de kan gjemme seg når de konkurrerer. «Nå som vi ser så bra ut og blir lagt mye merke til, har vi lagt litt press på oss selv for å prestere bra», avslutter Ben.  

Historier med lignende temaer