Forskning

Ytelse, innovasjon og teknologisk presisjon er selve kjernen i alt vi gjør hos Kalas. Med vår kompromissløse satsning på forskning, utvikling og banebrytende materialteknologi – lager vi spesialtilpassede sykkelklær i verdensklasse, designet for maksimal fart. I tett samarbeid med våre partnere leverer vi det høyeste nivået av støtte til syklistene, slik at vi kan hjelpe dem på veien mot World Tour-seiere og gullmedaljer. Gjennom prosessen fra design som er testet i vindtunnelen på det ikoniske Silverstone-anlegget til avanserte aerodynamiske stoffer, er hvert Kalas-produkt utviklet for å gi idrettsutøvere et avgjørende konkurransefortrinn.

 

 

 

I 2022 innledet Kalas Sportswear og det avanserte teknologimerket Vorteq et revolusjonerende forsknings- og utviklingssamarbeid, hvor målet var å utvikle verdens raskeste sykkelklær for profesjonelle syklister. Ved bruk av Vorteq sin patenterte dobbeltlagsteknologi, har vi sammen identifisert hva som gir maksimale fordeler. Resultatet er kleskolleksjonen Kalas Project.

Laget av Kalas, validert og godkjent av Vorteq.

 

 

Testmetode

Alle data som er publisert her, ble samlet inn gjennom testene vi gjorde i vindtunnelen Silverstone Sports Engineering Hub i 2024. Dataene er uavhengig validert og godkjent av ingeniørene i Vorteq. Testene ble utført ved bruk av en statisk mannekeng tilsvarende Kalas standardstørrelse 3. Vi gjennomførte testene i både aerodynamisk tempostilling og den klassiske landeveisposisjonen som brukes på fellesstarter.

Datagrunnlaget vi har analysert sammen, er både omfattende og av eksepsjonell kvalitet. Vi har allerede brukt dataene til å hente ut betydelige fordeler for kundene våre. Alpecin-Deceuninck fikk for eksempel optimalisert sine skinsuits til Tour de France etter testing i vindtunnelen på Silverstone.

Testene ble gjennomført i forskjellige vindhastigheter, helt fra 40 til 70 kilometer i timen i trinn på 5 til 10 kilometer i timen. For å sikre mest mulig nøyaktig likhet til forskjellige vindforhold under konkurranser, testet vi også ulike vinkler fra -8 til +8. Vår Project-kolleksjon ble testet opp mot det som tidligere var våre beste sykkelklær for prestasjon og ytelse. Brios Skinsuit ble for eksempel brukt under etappeseiere i Tour de France og seiere i klassikerne. Vi kan nå demonstrere hvilke fordeler du kan oppleve hvis du oppgradere fra Brios Skinsuit til Project RR, fra Sonic til Project TT, bruker Project 01 undertrøye med Razor-trøyen din eller legger til aerodynamisk tilbehør.

 

Dette er noen av de generelle dataene vi fant under testene våre (CdA = luftmotstand):

  • En dårlig tilpasset skinsuit kan øke luftmotstanden med 1 til 3 % (CdA)
  • Sammenlignet med Brios Skinsuit, kan bruk av Project RR Skinsuit redusere luftmotstanden med 1,5 til 4 % CdA
  • Sammenlignet med Razor-trøyen, vil bruk av Project RR Skinsuit redusere luftmotstanden med 2,5 til 8 % CdA
  • Sammenlignet med Sonic Skinsuit vil Project TT Skinsuit redusere luftmotstanden med 4 til 6 % CdA
  • Ved å bruke Project Aerosokker eller skoovertrekk kan du redusere luftmotstanden med 3 til 5 % CdA, versus vanlige kombinasjoner av sko/sokker.

 

 

 

Project-kolleksjonen

 

I Project-kolleksjonen vår lanserte vi først skinsuiten Project RR (Road Race/landeveisritt) sammen med Project TT tempodrakt. Kort tid etterpå la vi til spesialutviklede sykkeldrakter for banesykling med TE (Track Endurance), TS (Track Sprint) og TO (Track Omnium). Siden den gang har vi også utvidet Project-kolleksjonen med aerodynamiske sokker, skoovertrekk og undertrøyer.

Felles for alle plaggene i kolleksjonen vår er at du får sykkelklær utviklet for å redusere luftmotstanden. Alle plaggene er utviklet etter de samme prinsippene som Vorteqs patenterte dobbeltlagsteknologi, og under VM i Glasgow 2023 brukte det britiske landslaget Project-kolleksjonen. Resultatet deres ble medaljerekord under mesterskapet. Siden har teknologien vært med i alle de største rittene.

 

 

 

 

«Project-kolleksjonen representerer vår forpliktelse til å sørge for innovasjon på et olympisk nivå til syklister overalt. Gjennom grundig testing, banebrytende design og et nådeløst fokus på ytelse, har vi utviklet produkter som tilbyr fordeler på et profesjonelt nivå. Samtidig som sykkelklærne forblir tilgjengelige og rimelige».

«Og dette er bare begynnelsen. Innovasjon er drivkraften i alt vi gjør, og vi gir oss ikke før grensene er flyttet enda et hakk. Målet vårt er å fortsette å forbedre produktene våre, teste nye materialer og utvikle teknologi som møter behovene til hver enkelt rytter – enten de jakter sitt neste podium eller personlige rekorder».

František Klouček
R&D Director

 

 

Resultater fra den virkelige sykkelverden

 

Project RR 1.0 er hovedvåpenet for proffsyklistene i Alpecin-Deceuninck i deres jakt på etappeseiere i Grand Tours og seiere i de store klassikerne. Jasper Philipsen har levert etappeseiere Tour de France tre år på rad – i 2022, 2023 og 2024. Han vant også massespurten under Milano-San Remo i 2024.

I 2023 vant også Mathieu van der Poel Milano-San Remo, før han og lagkamerat Jasper Philipsen tok en minneverdig «én-to»-seier i Paris-Roubaix. Her satte han samtidig, det som da var, tidenes raskeste gjennomsnittsfart for rittet med 46,8 kilometer i timen på 256,6 kilometer.

I 2024 vant Mathieu Flandern Rundt, før han og Jasper gjentok sin dobbeltseier i Paris-Roubaix. Denne gangen gikk Mathieu solo de siste 60 kilometerne, der Project RR-drakten var eneste beskyttelse mot vinden. For andre år på rad satte han også ny rekord med en gjennomsnittsfart på 47,8 kilometer under rittets 259,7 kilometer.

 

 

Realiser dine egne maksimale fordeler

Ved hjelp av ekte data fra vindtunneltesting, validert av Vorteq-ingeniører, og støttet av faktiske resultater, viser vi hva du kan vinne på å bruke disse plaggene fremfor tradisjonelle trøyer og sykkelshortser.

 

Les mer om Project-kolleksjon i vår AeroBook, og finn ut hvordan du selv kan spare watt.